Jumaat, 21 September 2012

MENYAPU AWAN

Terasa semak alam ini
terasa sesak kamarku ini
terasa berasap kepalaku ini
terasa serabut mimpi-mimpiku kini

Apakah aku mampu menyapu awan
yang dulunya biru kini kian kelabu
berarak mendung membawa cerita merapu

Apakah aku bersedia menyapu awan
agar kembali cerah putih membiru
bersama riangnya mentari senyum
menyimpul beribu-ribu cerianya lagu

Nelayan lantas mahu ke laut
penoreh mampu melangkah ke ladang
pesawah tidak perlu risau padi di bendang
anak-anak tidak berpayung ke sekolah

namun siapalah aku
yang mahu menyapu awan
apalah daya aku manusia kerdil
asyik dengan mimpi indah di siang hari

Corong-corong asap hitam
membawa awan baru
yang merimas membelengu panas
yang cairkan ais di kutub dunia
yang menjadi petanda kiamat hampir tiba

Apakah aku masih mahu menyapu awan
dengan berita-berita bencana
dengan nada sinis yang merayu
dengan gurisan tinta, paparan imej dan bentukan arca

Apa yang pasti aku tidak mampu
tangan-tangan kecil mengapai awan
tangan-tangan besar mengejar bintang
inikan pula aku hendak menyapu awan

NUKILAN
MUHAMMAD ZAHIDIL ZAHID
(aku hanya bermimpi)

Tiada ulasan: