Jumaat, 3 Februari 2012

BERSAMA ORANG MUDA

Kekekokan aku di kalangan mereka mula nyata
kegelinciran menilai usia meresahkan
ketelusan menambat jiwa berderai lalu
kerana aku telah jauh menerawang
sedang keliru membelek sejarah

Aku bukan tidak cuba mengejar pelangi
tepi biasannya hanya saksi-saksi lama
berbicara tentang masa-masa kini
ruang lingkup anak-anak muda
yang memang melolos diri dari duniaku sendiri

Aku akui aku tidak mampu berlari lagi
walau mereka hanya berjalan kaki
atau bertatih di persada suria
yang terang benderang dan ceria
kerana warna yang menempelku suram dan berbalam

Aku sering mengalah bersandar firasat dan taubat
bahawa aku hanya orang tua
yang ingin bersama orang muda
walau cerita kita tidak pernah serupa
apatah lagi seiras ataupun sama

NUKILAN
MUHAMMAD ZAHIDIL ZAHID

Tiada ulasan: