Sabtu, 2 Oktober 2010

EMPAT PULUH EMPAT

30 September 2010
empat puluh empat tahun sudah usiaku
hitungan usia yang mengingat akan tuanya aku
bilangan masa yang tak terkira sejak aku mengenali dunia
kiraan detik berlalu akan mencukupkan umurku di alam fana
kerana hidup dan matiku siapa yang tahu

30 September 2010
diiring senyuman dan gurau senda
diucap panjang umur, murah rezeki dan selamat sejahtera
dibicarakan akan usiaku yang masih bertenaga
diperkatakan jasa-jasa dan kenangan muda
aku berterima kasih atas usiaku ini

30 September 2010
Alhamdulillah
InsyaAllah
aku tetap aku
aku masih seperti dulu
cuma wajahku sahaja mungkin berubah
uban telah mula menjurai di kepala
rabunku pula menambah kuasa kanta
gigi banyak yang tidak boleh diguna
kerana kusedar aku bukan kembali muda
kerana kuyakini aku semakin tua
pada usia empat puluh empat

Nukilan Muhammad Zahidil Zahid


Tiada ulasan: