Jumaat, 11 Julai 2008

Pengakap Jengka

PERSEKUTUAN PENGAKAP MALAYSIA

Pertubuhan ini akan menjangkau usia 100 tahun pada tahun ini (2008) berdasarkan sejarah penubuhannya di Malaysia. Dalam seabad usianya itu, kedewasaannya tidak disedari oleh kebanyakan pihak bahawa pertubuhan sukarela ini ditubuhkan di bawah Low of Malaysia, Act 409, Scouts Association of Malaysia (Incorporation) Act 1968. Pindaan Akta 143, Akta Persekutuan Pengakap-Pengakap Malaysia 1974, akta ini antaranya menyatakan “Penalti. 13A. Seseorang yang melanggar mana-mana daripada peruntukan-peruntukan Akta ini boleh, apabila disabitkan, dikenakan denda tidak lebih daripada lima ratus ringgit atau penjara selama tempoh tidak lebih daripada satu bulan.”

Sesungguhnya kegemilangan pengakap suatu masa dahalu, tenggelam diarus zaman disebabkan kelekaan dan tidak kefahaman tentang kepengakapan oleh pelbagai pihak dipelbagai peringkat. Kita sedari bahawa kepimpinan pengakap menyusuri dari peringkat sekolah rendah, sekolah menengah, institusi perguruan, institusi pengajian tinggi, pertubuhan belia, khidmat masyarakat, daerah/bahagian, negeri hingga kepada kerajaan persekutuan. Tiga kementerian memegang tanggungjawab mengenai pengakap iaitu, Kementerian Belia dan Sukan, Kementerian Pelajaran dan Kementerian Pengajian Tinggi. Namun pengakap terus dicanang sebagai NGO yang mesti bergerak secara NGO. Siapakah pengakap sebenarnya.

Kini kelahiran Bee Scouts (Pengakap Lebah) yang melibatkan kanak-kanak tadika dan prasekolah hingga berusia 8 tahun dalam proses penubuhan. Usaha ini adalah berikutan matlamat mencapai 2 juta pengakap menjelang 2010. Sesungguhnya Persekutuan Penagakap Malaysia adalah ahli kepada World Scout dan Asian Region.

Namun kita di peringkat sekolah sentiasa berasa gah dengan pencapaian tak ke mana-mana yang ditekankan menerusi perkhemahan Kempori, Kolobori, tetepi tercicir dari penyertaan peringkat antarabangsa seperti persidangan pengakap sedunia, seminar pengakap remaja sedunia, Jambori Pengakap Sedunia dan pelbagai aktiviti diperingkat Rantau Asia mahupun dunia. Kita mungkin hanya pengakap kampung, skim lencana yang dimiliki hanya sekadar lencana keahlian.

Fikir-fikirkanlah ke manakah arah tuju pengakap kita.

Sekali berpengakap, selama-lamanya pengakap. BUAT HABIS BAIK.

Penolong Pesuruhjaya
Persekutuan Pengakap Jengka

2 ulasan:

aqjengka berkata...

Zahid, aku nak paste artikel ni ke dalam blog aku boleh tak?..boleh aa..

sitobeli berkata...

ni yang aku bangga dgn ko ni...